Studieresa till Boltziusmuseet september 2019

Tisdagen den 24 september gjorde Bibelskolan Betania en utflykt till Boltziusmuseet i Skåre. Vi startade resan från Betaniakapellet i Möklinta vid åtta på morgonen och var framme i Skåre till lunch. Skårekyrkans församlingsföreståndare Carina Haglund hade lagat delikat rödbetssoppa och förevisade Skårekyrkan. Sedan tog vi oss till Fredrik August Boltzius hem, som i dag ägs och  drivs som ett museum av Skårekyrkan. Där blev vi guidade och fick höra historien om Boltzius, som levde mellan 1836-1910 och som efter ett mirakulöst helande gav sitt liv åt att tjäna Herren i helandetjänst. Till Bolziushemmet kom runt 300 personer varje dag för att få förbön för sina krämpor, och Fredrik August dokumenterade noga allas behov och alla helanden som ägde rum. I museet kunde vi se de enorma mängder käppar, hörlurar och andra hjälpmedel som lämnats kvar av de personer som fått uppleva helanden. Fantastiskt att få se de välbevarade miljöerna och få föreställa sig hur Guds kraft verkade – då liksom i dag. Vi är tacksamma till Carina och vår duktiga guide, som tog så väl hand om oss. Vi tackar också Jesus för en härlig dag med underbar gemenskap.

Läs mer om Boltziushemet här.